Pengar, pengar, pengar.

Att girighet är en av de sju dödssynderna kan jag verkligen förstå!

Varför är människor (ursäkta språket) så jävla pengakåta?

Att tjäna pengar eller på annat sätt få tag i pengar verkar i dagens samhälle gå före allt. Det är inte längre viktigast att umgås med familj, vänner och för den delen sig själv.
När började pengar bli viktigare än vårat eget välbefinnande?

Ni kanske tycker att jag är helt pantad, men för egen del kan jag tycka att det är okej att ta ledigt en sommardag för att umgås med vänner man inte sett på länge. Detta måste ju såklart godkännas av chefen, men är det okej för honom/henne så har man väl ingen anledning att säga nej till vännerna och istället gå till jobbet.
Eller man kanske väljer att sluta ett par timmar tidigare för att umgås med någon man älskar. Jag menar självklart inte att det skall gå ut över jobbet. Men lockar pengarna mer än umgänget med vännerna eller den älskade?
Det kanske bara är jag som tycker så?

Enligt min åsikt bör man ha en bra anledning till att jobba häcken av sig. Man kan ha ett mål som t.ex en resa eller köpa en bil. Då gör man ju helt rätt i att arbeta hårt för att tjäna ihop de pengar man behöver.
Men när man jobbar, jobbar, jobbar bara för att kuna leva ett lite lyxigare liv, köpa märkeskläder eller äta ute titt som tätt är man (återigen enligt min åsikt) helt fel ute.





Man hör människor klaga på att de är trötta, utslitna och stressade
men vad gör dessa människor åt saken?

Har de nån gång ens givit en tanke till möjligheten att faktiskt tagga ner lite
och nöja sig med lite mindre pengar men mycket mera fritid?

Har vi slutat bry oss om vad vi går miste om och vad vi faktiskt kan
förlora för alltid på grund av att vi har siktet inställt åt helt fel håll?

Varför kan man inte ta sig lite tid att på riktigt fundera över vad som är viktigt i livet?

Har man ställt sig den frågan och där efter kommit fram att pengar, lyxpälsar, skor
och dyra väskor är viktigare än allt annat.
Fine!  Då har man i alla fall gjort ett val.


Pengakåta människor gör mig förbannad!

Punkt slut.

Kommentarer
Postat av: Ankie

Vad skall man ha ett hus till om man aldrig är hemma? Varför skall det innehålla det senaste och dyraste när man aldrig har tid att njuta av det? Varför har man en partner om man alltid skall jobba extra och aldrig tar sig tid att träffas och vårda det man har tillsammans? Över en natt kan allt va över! Man vaknar upp så fruktansvärt ensam, värk i hela kroppen och orkar inte ens att tänka på jobbet. Man får helt plötsligt massor med tid och kanske pengar. Vad skall man ha det till om man inte kan dela det med den man älskade. Är det värt det? Jag håller helt med dig hjärtat! Jag tycker att du är sund i dina värderingar trots din ringa ålder. Njut av livet, Du är en PÄRLA! Kram

2009-07-30 @ 22:27:47
Postat av: Linn

Exakt! Det är precis så jag menar :)

Tack älskade Ankie! Du är också en riktig pärla! :)

2009-07-31 @ 08:27:29
URL: http://sockerspinn.blogg.se/
Postat av: Evelina

otroligt bra skrivet Linn!! Gillar hur du tänker.



jag var nere på gotland i en vecka, sen åkte jag till min bror i linköping. kom tillbaka & spenderade sista veckan där igen, men kom tillbaka till norge igår.

har du semester!?:)

2009-08-02 @ 16:23:14
URL: http://lamu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0