Guattis del 3.

Oj, oj, oj..

Nu nar jag antligen hittat ett internetcafe har jag sa mycket att beratta att jag inte vet vart jag skall borja!

Efter forsta hotellnatten pa Dos Lunas gav vi oss av tidigt som attan till flygplatsen for att aka upp till Flores. Flores ar en liten o som ligger utanfor staden Santa Helena. Jatteharlig atmosfar, superfint vader och billigt hotell. Anledningen till att vi akte upp till norra Guatemala var for att vi skulle till Tikal.

Tikal ar en "bortglomd" Mayastad som var heeeeeeeeeeeeeelt sjukt stor. Endast 20% av staden var utgravd, och med tanke pa att vi fick se riktigt riktigt manga ruiner av tempel, pyramider och bostadshus sa undrar man ju hur det skulle se ut om allt var utgravt......
Eller snarare, man undrar hur det sag ut dar nar Mayaindianerna levde dar...



I Tikal fick vi ocksa se en livs levande vild krokodil. Annie "hej jag har ingen sjalvbevarelsedrift" Niklasson filmade den, och hon vagrade flytta pa sig fast den kom narmare och narmare.. Till slut var den bara 8 meter bort!
She's crazy!

(Eftersom jag tydligen glomt min usbkabel till kameran har jag googlat fram lite bilder pa det vi gjort!)

I Tikal provade vi ocksa pa en Canopy Tour. Det var en linbana som var fast uppe i tradtopparna. Man fick ta pa sig en sele, sen var det bara att slanga sig ut och aka linbana!



Efter dessa aventyr satte vi oss pa en buss och dar satt vi sen i 8 timmar. Otroligt nog gick resan ganska fort eftersom landskapet i bergen och uppe i norra Guatemala ar sa otroligt vackert ville man bara titta och titta och titta och titta.......

Slutdestinationen var Semuc Champey.
Varldens 8e underverk!!

Guatemalaisierna verkar vilja gora allt till ett aventyr for oss turister, sa till att borja med var vi tvugna att bestiga ett berg for att komma till en utkiksplats som lag 350 meter over sjalva floden. 350 meter tanker ni, ja, men da har ni inte i atanke att det hela tiden ar 30 meter upp, 20 meter ner, 40 meter upp, 30 meter ner. Jag kan saga er att det blir ratt jobbigt i slutandan, speciellt om man ar forkyld!
Svetten rann av mig, och jag ar inte den som svettas sarskillt mycket, men det var en otroligt harlig kansla nar man stod dar pa toppen och sag ner over detta!!



Ja da skulle vi ju bara ta oss ner, och dar foljde ungefar samma princip som uppfor. 30 meter ner och 20 meter upp........



Val framme trodde jag att jag kommit till himmelen. Detta var det absolut vackraste jag nagonsin sett!!! Vatten var harligt klart och svalt. 18 bassanger skulle vi ta oss ner genom innan vi kom till slutdestinationen:

VATTENFALLEN!!!



Vad tror ni hande nu?

Helt riktigt, vi hoppade ner for dem. Fallet nast langst till hoger pa bilden var 12 meter hogt, dar hoppade vi ner forst. Darefter simmade vi i den otroligt starka strommen over till de tva fallen langst till vanster pa bilden. Dar gick vi in och kollade i en grotta. Sen skulle man ju ta sig ner igen, och ja. Det vara bara att hoppa, men denna gang var det "bara" 10 meter.

Det var en ganska jobbig upplevelse nar vi skulle hoppa ner andra gangen eftersom jag inte var installd pa att vi skulle hoppa igen. Jag ar radd for bade hojder och sant har vatten, men tack vare Kristian och att typ 15 personer stod och hejade pa mig pa andra sidan fixade jag det!

JAG KLARADE DET!!!!! :D


Imorse satte vi oss aterigen pa en buss och det tog 8 timmer den har gangen ocksa. Nu sitter alltsa i Antigua och skall alldeles strax ge oss ut pa marknaden och bara ta det lugnt. Har ar klockan nu 16.51 men hemma ar den 00.00. Hyffsat stor tidsskillnad...

Sadar, nu har ni fatt en liten uppdatering.
Aterkommer nasta gang jag hittar ett internetcafe!

Kramar Linn



Ps. Som vanligt kan ni lasa mer pa Kristians blogg!


Kommentarer
Postat av: Carola, Mattias & lille Kalle

Det är ju snudd på att man är lite avundsjuk, vilken natur. Lite skillnad mot Follingbobrottet ;)

Här på ön är det jämngrått så passa på att njuta.

Ta hand om er och hälsa resten av resgänget.

Kram från oss 3

2009-10-26 @ 07:59:11
Postat av: Hanna

Det låter sjukt härligt!!!!! Avundsjuk är bara förnamnet... ;) Som sagt, här hemma är det riktigt höstruskväder, i och för sig mysigt, men lite värme hade inte skadat. Ha det så bra och njut nu riktigt mycket! Kram :)

2009-10-26 @ 09:00:16
Postat av: Linn

Tack vi njuter for fulla muggar!! Alla halsar tillbaka! Kram

2009-10-26 @ 19:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0