5 matvrak i Berlin.

Hej igen!
Efter 5 dagar på resande fot är vi nu äntligen hemma igen.

Resan var jättebra, men tyvärr var det precis lika snöigt och kallt där som här..

..det resulterade i liktår, skrumpna fötter, skor som gick sönder, tår som gick sönder, skavsår, frysskador, kramper och andra otrevliga saker som kan drabba fötter.

Vi har sett så mycket att jag egentligen undrar om det är möjligt att göra allt vi har gjort på bara 3½ dag...?
Vi har en förmåga att alltid planera in liiite för mycket på våra resor. Det är så svårt att hitta den perfekta balansen mellan "se så mycket som möjligt" och "bara ta det lugnt".
Personligen vill jag ha lika delar.

Den här resan blev det mycket av varan: "Se så mycket som möjligt"!

MEN!
Det gör ju inget för då kan jag berätta för er vad som är sevärt och inte! :)

Jag tar resan i kortversion dag för dag.


Lördag:
Resa till Berlin. Framme vid typ kl 20 på kvällen.
Hitta rätt tåg, hitta rätt tunnelbana, hitta rätt gata, hitta rätt hotell.
(Det är jätteenkelt att lära sig tunnelbane/tågsystemen i Berlin, så skall ni dit; åk kollektivt. Väldigt prisvärt, det går fort och oftast är det väldigt varmt och skönt på tågen. Kom bara ihåg att det kostar 40 euro om man blir påkommen utan biljett...)
Väl framme vid hotellet var humöret, blodsockret och energin nere vid fotknölarna någonsans. Det enda som hjälper då är MAT!
Vi hade sån tur att mitt emot vårat skitlyxiga hotell låg en spansk tapas-restaurang! TJOHO!
Linn var överlycklig för att hon fick prata spanska.
Linn blev olycklig när de vägrade prata spanska med henne fast de kunde.
Kristian blev skitglad för att han fick briljera med sin tyska.
Alla blev skitglada för in på bordet kom SANGRÌA!

Jag vet, är det inte awsome att vi började resan med att käka på en spansk restaurang?!?
Jag kommer inte ihåg vad restaurangen heter, men den ligger på Neue Grünstrasse vid Spittelmarkt, mitt emot Best Western hotellet "Hotel am Spittelmarkt" där vi bodde!
Bra restaurang? Ja, dock ej vitlöksbrödet.

Vi hade fått två rum, ett med tre bäddar och ett med två bäddar. Tjejerna (Jag, Annie & Anna) tog trebäddsrummet och killarna (Kristian & Jocke) tog det andra.
Vi drog det vinnande strået, vårat badrum var TOP NOCH!
Vi hade BADKAAAAAR!!! :D
(Dom hade ett trångt badrum med bara en liten dusch)
Bra hotell? Åååh ja!


SÖNDAG:
Vi hoppade på tåget ut till Oranienburg för att besöka koncentrationslägret Sachenhausen. Det var inte så mycket kvar av lägret eftersom tyskarna brände ner och bombade det mesta efter andra världskrigets slut. Allt för att gömma bevis.

Hur som helst.

I efterhand tycker jag att man kan skippa Sachenhausen om man bara har ett par dagar i Berlin, just på grund av att det finns andra bättre bevarade läger man kan besöka någon annan gång.

Men åker man dit i en vecka eller mer kan man gott ge det ett besök, men se till att ha bra med kläder om det är kallt. Annars kommer du garanterat frysa halvt ihjäl. Det gjorde vi!

Men man skall inte klaga. Tänk på judarna som bodde där året runt. I samma kyla. Och i extrem värme.

USCH!
Sevärt? Ja, men jag skulle inte lägga det högst upp på "saker jag vill göra i Berlin" listan!

 

Efter detta besök tog vi oss tillbaka in till city och närmare bestämt gatan "Unter den Linden". Där hittade vi ett jättemysigt och superduperbilligt kafé att värma upp våra stackars förfrysta fötter och kroppar på.

Kaféer finns det hur mycket som helst i Berlin, och är det något man verkligen skall göra där så är det att fika! Tyskarna är ett fikande folk! Och det är ju vi också, så det passade oss perfekt :)
Värt? Ja, ja, ja, jaaaa!

Efter fikat och efter att fötterna så sakterliga kommit tillbaka till liv igen gav vi oss ut på gatorna igen. Nu för att besöka Brandenburger Tor. Ett jättefint monument som leder in till Tiergarden (Djurgården), en jättepark som ligger mitt i Berlin.
Sevärt? JA!

Dagen avslutades med en härlig middag uppe i tv-tornet som ligger mitt i Berlin.
Restaurangen som ligger mitt i kupolen på tv-tornet snurrar, vilket gör att samtidigt som man sitter och äter får man se utsikten över hela Berlin i 360 grader. Den snurrar ett helt varv på 30 minuter (ja, vi klockade..).
Sevärt? Ja!


Måndag:

Måndagen inledde vi med att besöka en gravplats för de sovjetiska soldater som gått under i kriget.

En mäktig plats med häftiga monument och statyer.

Se värt? Nja, beroende på hur intresserad man är.

Där efter gav vi oss av till "East side gallery". Den biten av Berlinmuren som är längst och bäst bevarad. Där har man låtit konstnärer måla varsin bit av muren.

Tyvär var det så fruktansvärt kallt den här dagen att vi bara gick typ 100 meter längs muren. Egentligen är den 1,7 km lång.

Sevärt? Självklart!

Precis bredvid East Side Gallery låg en utställning med Kinesisk iskonst. Det var så himla häftigt att se de otroligt vackra skulpturerna och alla detaljer de lyckas hugga ut i is!
Det bästa var ändå rutschkanan de hade byggt! Det var ett bra sätt att hålla sig varm för där inne var det ungefär 20 minusgrader skulle jag tro.
Lite konstigt när det kändes varmt att komma ut i luften igen... 4 minus är INTE varmt!
Sevärt? Ja

Sedan fikade och shoppade vi resten av dagen.
Vi åkte till "Ka De We", Europas näst största varuhus. Harrods i London är det största.
Det sjuka var att när vi gått klart och gick ut märkte vi att vi bara hade varit inne i ett av de två megastora husen som utgjorde varuhuset.
Tyvärr var allt svindyrt där inne, det var ett riktigt lyxvaruhus. Jag hade råd med ett par over-knee-socks på rea och en fransk nougat. That was it. Annars hade jag fasen inte haft råd till kvällsmat!
Sevärt? Jaa!
Bra för plånboken? Neej!

Mitt emot Ka De We låg en jättemysig liten Italiensk pizzeria som hette typ "Mola" eller något sådant. Jättegoda pizzor som bakades av en söt liten italienare mitt ute i restaurangen. Det mysigaste var ju att stenugnen där de gräddades också stod inne i restaurangen! Kanongott! Dessutom drack jag min första HELA öl i hela mitt liv! (Jag avskyr öl, men den jag drack då var helt okej.)

Värt? Ja, helt klart!

Därefter åkte vi en snabbis till Alexanderplatz och shoppade lite välbehövda grejer på Netto, deras motsvarighet till ica. Lite rakhyvlar, tandborstar, choklad, nötter, vin, öl, champagne...
Sedan skyndade vi oss hem och tappade upp ett stooort fotbad till alla i vårat badkar. :)


Tisdag:
Vi började med Checkpoint Charlie.

Inte så mycket att se, men nu i efterhand fick vi reda på att om man var i Berlin så fick man absolut inte missa Checkpoint Charlie muséet. Torsk för oss.
Sevärt? Njaa, kanske om man är väldigt intresserad. Fanns andra saker som var mer värda!

Därefter gick vi för att kolla på en utsällning - Topography of Terror - om nazismens grymheter. Dessvärre var den utsällningen utomhus, hur kan man ha sån otur?!?

Men som tur var fanns det ju kaféer nära till hands, så vi kunde springa in och värma oss med varmchoklad och irish coffée.

Sevärt? Ja, allra helst sen när utställningen kommer flyttas in i ett hus!

Sedan tog vi oss ett besök på OS-stadion, åt en currywurst (Berlinarnas specialité), tog en fika, besökte domkyrkan, shoppade lite till och åt kvällsmat.
Är OS-stadion sevärd? Mjoo, allra helst om det är något evenemang där!


Onsdag:
Gå upp kl. 4.30, märka att flyget går en timme tidigare än vi trott, få asbråttom.
Märka att man inte hinner köpa frukost.
Missar första tåget, hinner då köpa frukost och en karton munkar på Dunkin Donut's.
Hoppar på tåget till flygplatsen.
Kommer fram i god tid (tur att vi alltid är i tid ändå!).
Klarar oss igenom säkerhetskontrollen trots alla nötcremes vi smugglat med oss från hotellfrukosten.
Lite sista minuten tax-freeshopping och sedan planet hem.
Det allra bästa är ju att det bara tar 1 timme och 40 minuter att flyga mellan Skavsta och Berlin! :)

 

Resans...

grej - den tyska fiven.
jobbigaste - killarna som alltid var tvungen att trycka på ALLA knappar i hissen på väg upp till rummet på 6e våningen. SUCK!
dryck - glühwein, tysk motsvarighet till glögg som inte smakar glögg.
dryck nr 2 - varm choklad!
drygaste - att de tar inträde i domkyrkan. Är inte kyrkan en öppen plats för alla?
drygaste nr 2 - mina sjuka skavsår.
mest otippade - att jag skulle dricka en hel öl!
sjukaste - en flaska vin för 12 kronor!!

mysigaste
- fotbadet i tjejernas badrum med "skampagne", rödvin och belgisk choklad!
godaste - nougatcroissanten på kaféet på Unter den Linden.
besvikelse - currywursten.
roligaste - uno-duellerna!
finaste - gatan Unter den Linden.
sötaste - gatlysena för fotgängare. :)
"jag prövar alla skumma drycker som finns" - Kristian.
"vi kan väl ta en fika så jag kan få köpa en chokladcroissant?!?!!" - Annie
"jag åt 3 kilo frukost för en halvtimme sen men är hungrig igen" - Jocke
"jag köper ett par knästrumpor i Europas dyraste affär och tappar bort dom 1 timme senare" - Anna

 

Sådär, det var väl en kort sammanfattning över vår resa..
Undrar ni något är det bara att kommentera så skall jag försöka svara :)

Kristian har tagit jättefina bilder så kolla på hans blogg för jag orkar inte lägga upp fler än denna!


Inte helt fel att bada fötterna i "Skampagne"! :)


Kommentarer
Postat av: Kristian

Sehr Gut Linn!



Berlin var värt och med tanke på hur många fikapauser vi gjorde så var ju schemat inte jättestressigt :).



Kuss meine Liebling!

2010-01-14 @ 21:44:21
Postat av: Lina

Riktigt roligt att läsa om er tripp till Berlin.

Ni verkar ha haft det kanon förutom de frusna tårna..=).



Kram

2010-01-14 @ 22:13:57
URL: http://lajnasvarld.blogg.se/
Postat av: Anna-banana

Du glömde: "jag vägrar gå 1 km, mina fötter gör jätteont, vi tar tunnelbanan!!" - Linn ;)

2010-01-14 @ 23:52:20
URL: http://annatheoneandonly.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste vara en aningens dryg och påpeka att jocke drack upp Linns sista deceliter av ölen... ;)

2010-01-15 @ 22:22:45
Postat av: Linn

Och vem är det som måste vara en aningens dryg?? ;)

2010-01-16 @ 15:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0